7 клас історія України
05.12.2024
Урок №14. Галицьке та Волинське князівства в другій половині ХІІ ст. Відносини руських князівств із сусідами. Крим.
Мета: охарактеризувати становище Галицької та Волинської земель ХІІ ст., з’ясувати передумови об’єднання Галицького та Волинського князівств, схарактеризувати політичну діяльність Ярослава Осмомисла; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичною картою, історичними джерелами; вміння працювати в парах та малих групах; виховувати зацікавленість до вивчення теми, повагу до історичного минулого Батьківщини.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття; характеризувати особливості політичного і соціально-економічного життя Волинського та Галицького князівств у ХІІ ст.; показувати на карті кордони Галицького та Волинського князівств; аналізувати діяльність Ярослава Осмомисла; називати основні дати з теми; визначати місце Криму в середньовічній історії.
Обладнання: мультимедійний комплект
Перегляньте відео
Завдання 1. Виконайте завдання гри, сфотографуйте і відправте у щоденник
Домашнє завдання: Прочитати § 16 с. 98-104. Виконайте завдання 7 із рубрики «Мислю творчо» на с. 104 та всі запропоновані завдання.
21.11.24
Урок №12. Політична роздробленість Русі-України. Русь-Україна за правління Ярославичів. Любецький з’їзд князів. Володимир Мономах та його нащадки
Мета: ознайомити учнів з періодом між князівських усобиць по смерті Ярослава, розкрити причини занепаду Київської держави за Ярославичів, визначати передумови та наслідки з’їзду князів у Любечі, розглянути період за князювання Володимира Мономаха і Мстислава Великого, пояснити зміст термінів і понять «Статут Володимира Всеволодовича», «Повчання дітям», розвивати вміння працювати з різними джерелами інформації, виховувати гуманістичні моральні цінності учнів на матеріалі «Повчання дітям» Володимира Мономаха.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: визначити причини, прояви та наслідки політичної роздробленості Русі-України; називати, коли і з якою метою було скликано Любецький з`їзд князів; пояснювати, яку загрозу для Русі-України несли половці; показувати на карті місце битви на Альті, проведення Любецького з`їзду; визначати головну мету діяльності Володимира Мономаха та заходи для її досягнення; схарактеризувати діяльність Мстислава Великого.
Обладнання: мультимедійний комплект
Перегляньте відео Володимир Мономах
Усього ж паче — убогих не забувайте, але, наскільки є змога, по силі годуйте і подавайте сироті, і за вдовицю вступітесь самі, не давайте сильним погубити людину. Ні правого, ні винного не вбивайте [і] не повелівайте вбити його; якщо [хто] буде достоїн [навіть] смерті, то не погубляйте ніякої душі християнської. Старих шануй, як отця, а молодих — як братів. У домі своїм не лінуйтеся, а за всім дивіться... Ні питтю, ні їді не потурайте, ні спанню. Лжі бережися, і п’янства, і блуду, бо в сьому душа погибає і тіло. А куди ви ходите в путь [за даниною] по своїх землях, — не дайте отрокам шкоди діяти ні своїм [людям], ні чужим, ні в селах, ні в хлібах, а не то клясти вас начнуть. А коли добре щось умієте — того не забувайте, а чого не вмієте — то того учітесь, так же, як отець мій. Удома сидячи, він зумів знати п’ять мов, — а за се почесть єсть од інших країв.
Опрацювавши документ, дайте письмово відповіді на запитання (сфотографуйте і прикріпіть у щоденник)
Висловте судження, чи можуть стати в пригоді повчання Володимира Мономаха сучасним людям. Чому?
Як ви думаєте, чи дотримувався сам Мономах цих настанов у своєму житті? Назвіть факти його біографії на підтвердження чи спростування своїх міркувань.
Виконайте інтерактивне завдання 1
Виконайте інтерактивне завдання 2
Виконайте інтерактивне завдання 3
Виконайте інтерактивне завдання 4
Домашнє завдання: Прочитати § 13-14 с. 82-91. Виконайте завдання 4 із рубрики «Мислю творчо» на с. 91.
07.11.2024
Урок № 10. Культура Русі-України наприкінці Х – у першій половині ХІ ст.
Мета: визначити основні досягнення культури Русі-України в Х – першій половині ХІ століття; охарактеризувати найдавніші пам’ятки писемності та умови поширення освіти; розвивати ключові компетентності: спілкування державною мовою; обізнаність та самовираження у сфері культури; основні компетентності у природничих науках і технологіях; інформаційно-цифрову компетентність; уміння вчитися впродовж життя; розвивати історичну компетентність (хронологічну, просторову, інформаційну, логічну, аксіологічну); виховувати національно-культурну ідентичність у сучасному багатокультурному світі.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: вміти розпізнавати пам’ятки архітектури з часів Київської держави (Русі-України); розуміти поняття «собор», «ікона», «графіті», «мозаїка», «фреска», «книжкові мініатюри».
Обладнання: мультимедійний комплект
Відпочиньте і виконайте гімнастику для очей
Перегляньте відео фрески Софії Київської
Здійсніть цікаву віртуальну екскурсію
Перегляньте відео "Архітектура"
Домашнє завдання: Прочитати §10-11 с. 70-78. Виконайте завдання 2 із рубрики «Досліджую і аналізую» на с. 78.
31.10.2024
Урок №9. Політичний устрій, суспільне, господарське та повсякденне життя.
Мета: охарактеризувати суспільну роль різних верств і станових груп населення Київської держави (Русі-України), повсякденне життя мешканців міста і села; визначити роль князівської влади в політичному устрої Русі; порівняти політичний устрій і соціальний розвиток давньоруського та європейського суспільств, охарактеризувати розвиток господарства і торгівлі, простежити процес появи нових міст.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: вміти зіставити політичний устрій і соціальний розвиток руського та західноєвропейських суспільств в ХІ ст., характеризувати становище різних верств; розуміти суспільну роль різних верств населення Київської держави (Русі-України); знати ступінь розвитку господарства й торгівлі Русі-України; вміти охарактеризувати господарське життя населення Русі в Х–ХІ ст..
Обладнання: мультимедійний комплект
Виконайте інтерактивне завдання 1
Виконайте інтерактивне завдання 2
Виконайте інтерактивне завдання 3
Перегляньте відео Древній Звенигород
Перегляньте відео торгівля і ремесло
Домашнє завдання: Прочитати §9 с. 63-69. Виконайте завдання 4 із рубрики «Мислю творчо» на с. 69.
24.10.2024
Урок №8. Русь-Україна за Ярослава Мудрого. «Руська правда».
Мета: розвинути понятійні навички щодо зовнішньої та внутрішньої політики князя Ярослава Мудрого; навчити критично оцінювати події, пов’язані з правлінням князя; визначити поняття «міжусобна боротьба», «Руська правда»; визначити роль Ярослава Мудрого в контексті Середньовічної історії; сприяти вихованню почуття патріотизму на прикладі Ярослава Мудрого, прагнення знань, освіти, культури. Сприяти формуванню в учнів хронологічної, просторової, логічної, мовленнєвої компетентностей.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: характеризувати умови приходу Ярослава до влади; аналізувати зміни, що відбулися в Київській державі за його правління; визначати внесок князя в розвиток давньоруської культури; давати власну оцінку діяльності Ярослава Мудрого; порівнювати правління Володимира Великого і Ярослава Мудрого.
Обладнання: мультимедійний комплект
Виконайте інтерактивне завдання 1
Виконайте інтерактивне завдання 2
Перегляньте відео "Ярослав Мудрий"
10.10.2024
Урок №6. Узагальнення і тематичний контроль. Діагностувальна робота №1
Мета: узагальнити та систематизувати знання про становлення державності на українських землях; розвивати вміння аналізувати історичні факти й події ; виховувати толерантне ставлення до думок інших; виховувати повагу до минулого свого народу.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: продемонструвати свої знання з теми «Виникнення і становлення Русі-України»; оцінити рівень власних начальних досягнень із даного розділу; звернути увагу на ті питання, що були недостатньо ними опрацьовані; набути навичок роботи над завданнями різних рівнів складності.
ДІАГНОСТУВАЛЬНА РОБОТА №1
«Виникнення та становлення Київської держави»
Завдання з вибором однієї правильної відповіді
1. Велике розселення слов’ян відбувалося у:
а) ІІІ - V ст.
б) ІV - VІ ст.
в) V - VІІ ст.
2. Укажіть роки правління князя Олега?
а) 860-882
б) 862-912
в) 882-912
3. Кого з перших князів називають князем-воїном:
а) Олега
б) Ігоря
в) Святослава
4. У якій літературній пам’ятці вперше використано назву «Русь-Україна» стосовно держави із центром у Києві?
а) «Історія України-Руси» (Михайло Грушевський)
б) «Повість минулих літ» (Нестор-літописець)
в) «Повчання дітям» (Володимир Мономах)
5. Першим на Русі хрещення прийняв князь:
а) Аскольд
б) Олег
в) Святослав
6. Давні слов’яни вірили в різних духів:
а) так
б) ні
Завдання на встановлення відповідності або правильної послідовності
7. Встановіть відповідність між князями та їх діями:
1. Олег А. Здійснив похід на Візантію у 860 р.
2. Ігор Б. Встановлено чіткий збір данини
3.Ольга В. Здійснив вдалі походи на Візантію в 907 і 911 рр.
4.Святослав Г.Підкорив уличів і древлян
Д. Знищив Хозарський каганат
Відповідь: 1)_____2)______3)_____4)_____
8. Поставте події у хронологічній послідовності:
А.Хрещення Ольги
Б.Похід Олега на Константинополь
В.Знищення столиці древлян
Г. Смерть Аскольда
Відповідь: 1)_____2)______3)_____4)_____
Завдання відкритої форми (відповісти на запитання)
9. Дайте визначення поняття:
Полюддя – це____________________________________________________________
__________________________________________________________________________
10. Вставте пропущені слова у наведеному тексті::
У ІХ – Х ст. більшість населених пунктів Русі становили _____. Їхні жителі займалися _______, присадибним ______ та ________. До складу селянської садиби входили ______ та _________ будівлі.
11. Виконайте завдання скориставшись картою.
Випишіть назви 5 племен західних слов’ян.
______________________________________________________________________________________________________________________________
12. Назвіть реформи, які провела княгиня Ольга.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
13. Поясніть, чому, на Вашу думку український історик Михайло Грушевський називав князя Святослава «давньоруським спартанцем» і «першим запорожцем на київському столі».
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
26.09.2024
Урок №4. Перші князі (Олег, Ігор).
Мета: продовжити визначати, як відбувався процес формування території Русі-України; визначити напрямки внутрішньої і зовнішньої політики князів Олега та Ігоря; продовжити формувати вміння і навички роботи з історичною мапою та історичними джерелами, використовувати понятійний апарат, аргументувати свої судження: виховувати в учнів повагу до історичного минулого України.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: показувати на карті територію Русі-України, напрямки походів Олега й Ігоря; визначати причини й наслідки походів князів Олега та Ігоря на Константинополь; характеризувати зовнішню політику перших руських князів; пояснювати причини повстання деревлян проти Ігоря.
Обладнання: мультимедійний комплект
Відпочиньте та зробіть гімнастику для очей
Перегляньте відео про князя Ігоря
Перегляньте відео про князя Олега
Виконайте інтерактивне завдання 1
Виконайте інтерактивне завдання 2
Домашнє завдання: Прочитати §4 с. 28-34. Виконайте будь-яке завдання з презентації, продовжіть заповнювати табличку (Впишіть в табличку Олега і Ігоря)
12.09.2024
Урок №2. Велике розселення слов’ян. Господарство та суспільство слов’ян
Мета: показати на карті територію розселення слов’янських племен, які проживали на території Русі-України, охарактеризувати суспільне життя, господарство, заняття, побут і вірування східних слов’ян; визначити вплив природно-географічних умов на господарство та спосіб життя східних слов’ян; розвивати ключові компетентності: спілкування державною мовою; математичну компетентність; основні компетентності у природничих науках і технологіях; уміння вчитися впродовж життя; розвивати історичну компетентність (хронологічну, просторову, інформаційну, логічну, аксіологічну); виховувати любов до своєї рідної землі, бажання вивчати її історію.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: знати територію розселення слов’янських племен на теренах України; вміти показувати на карті територію розселення слов’янських племен на теренах України, характеризувати спосіб життя (господарство, побут, організацію суспільства і влади, світосприйняття) слов’ян, які жили на теренах України; розуміти передумови утворення держави у слов’ян, які жили на теренах України; поняття «Велике розселення слов`ян», «племінний союз», «князь», «дружина».
Обладнання: мультимедійний комплект
Перегляньте відео Племінні союзи
Відпочиньте та виконайте гімнастику для очей
Виконайте інтерактивне завдання 1
Виконайте інтерактивне завдання 2
Домашнє завдання: Прочитати §2 с. 13-21. Виконати інтерактивні завдання та надіслати в щоденник
Коментарі
Дописати коментар